Verrijkingsklas

O n z e   v e r r i j k i n g s k l a s

In de Verrijkingsklas proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de hoogbegaafde en hoogintelligente leerling. Deze leerlingen krijgen een extra aanbod aan verrijkingstaken die verwerkt worden in de verrijkingsklas en/of in de eigen groep.

Het is belangrijk dat tijdens de lessen in de verrijkingsklas de leerling leert om zijn eigen denk- en leerproces te doorgronden, zodat het kind verantwoordelijk wordt voor het eigen leerproces. De nadruk ligt op het leerproces, het belang van fouten maken en daarvan leren, zelfreflectie en niet op het product. In een verrijkingsklas leert het kind omgaan met situaties die aanpassing van hem/haar vragen. Hierdoor kan het ook beter samenwerken met kinderen uit de eigen groep op school.

 

In ons lesprogramma staan de volgende begrippen centraal:

 

  1. Breinwerk – Het opdelen van de verrijkingstaken in stappen, en het plannen van deze stappen KLIK HIER 

  2. Verrijkingstaken – keuzevakken en verplichte (deel)opdrachten KLIK HIER
  3. Projectwerk – het begeleid uitvoeren van de taken KLIK HIER
  4. Vooruitwerk – het zelfstandig uitvoeren van de taken KLIK HIER


 

 

 

Cursus geduld deel 1: doorzetten bij een Logigram puzzel. Ook proberen klik hier?

 

 

 

 

BERICHTEN

28 okt 2017 - Blogje taakinitiatie

Deze week is het Vooruitwerkweek. De kinderen werken helemaal zelfstandig aan hun geplande taken. 

De uitdaging taakinitiatie en tijdsplanning worden nu getoetst. Soms wordt dan de grens van de frustratietolerantie weer wat opgerekt. Bij anderen helemaal niet!. 

De oudste leerlingen frissen hun geheugen op om de stappen van het (leren) plannen en organiseren goed uit te kunnen voeren ;-ℑ. Vooral het organiseren zonder voordoen blijkt een uitdaging...en een zeer kritische noot (van een paar juffen) was nodig. Hopelijk weten ze weer snel ze wat de afstpraken zijn. En wat opruimen nou precies is.

Dat opruimen gaat thuis vast beter?


28 okt 2017 - blogje groep 5 leert projecten plannen

Groep 5 leerlingen gaan aan de slag met het leren plannen van een project. Het lieftst willen ze meteen aan de slag met de uitvoering. Dus doen we het stapje voor stapje. Maar oeioei wat hebben sommige leerlingen er moeite mee om begrijpend te luisteren. Maar ik weet het allemaal al!.  En eenmaal bezig zijn ze -letterlijk- niet meer te stoppen.

De eerste onderzoeksvragen zijn bedacht. Huh....moeten die in de opdracht verwerkt worden? Dat is best moeilijk. Ze maken kennis met de opdracht 'het analyseren van een artikel van de Wetenschapskrant.   



23 okt 2017 - VOORUITWERK week
In de week van 23 oktober t/m 27 oktober werken de leerlingen zelfstandig aan hun projecten en keuzevakken.

 

 


22 okt 2017 - Blogje magische cirkels

Ik zie dat steeds meer leerlingen geïnteresseerd zijn in het ontwerpen, onderzoeken, kritisch testen én verbeteren. Wat zijn de strategie cirkels toch waanzichig handig. Vorig jaar voelden deze leerlingen zich veiliger bij concreet gestuurde verrijkingsopdrachten. Of na de testfase waren ze (ermee) klaar.

Bovendien denken ze serieus na hoe ze de verplichte verrijkingsopdrachten ook ingepland krijgen. 

Een belangrijk doel is hoe ze zelf hun analytische denkvermogen in combinatie met creatieve en praktische vaardigheden (dit is niet perse handwerk....leren herkennen. En inzicht krijgen in wat wel of niet het beoogde resultaat of antwoord oplevert. 

Ik ben ben best wel trots op die kids!


21 okt 2017 - blogje Jr.FLL

De allerjongsten uit groep 3 en 4 denken na over water dynamica rondom huis en school voor de Jr. First Lego League. Zij krijgen bij het ontwerp- en bouwproces hulp van groep 8 leerlingen.


19 okt 2017 - Blogje groep 5 Wedstrijd Mobility Challenge

Voor de herfstvakentie heb ik namens Brent, Jens, Marnik, Timo, Siemon en Siem hun idee voor de ' Mobility challenge 2017', opgestuurd. Ze hebben een idee bedacht voor onze leefomgeving in de nabije toekomst' en hopen dat ze in de prijzen zullen vallen met hun Green Energy Land . Ik hoop het ook. Het idee is nl. geweldig. Na 8 november weten we meer.


17 okt 2017 - blogje Test till you drop

De eerste creatieve opdrachten zijn bijna klaar. Alle leerlingen hebben een plan bedacht om hun profielportret te vergroten. Groep 7 heeft verschillende ontwerpen en uitvoeringen van een werkende pantograaf-constructie gemaakt. Bij deze opdracht moest er steeds worden getest en verbeterd. Dat betekent: weer nadenken over het beste idee. Dat is zoooo leuk natuurlijk (ook voor de juf)! 

De resultaten worden geshowd.

 

 


21 jun 2017 - Op deze dagen is er geen verrijkingsklas:
21 t/m 29 juni en 11 t/m 13 juli