Verrijkingsklas

 

BERICHTEN

23 okt 2017 - VOORUITWERK week

In de week van 23 oktober t/m 27 oktober werken de leerlingen uit de verijkingsklas (groep 5 t/m 8) zelfstandig aan hun projecten en keuzevak. De groep 3 en 4 leerlingen uit de verrijkingsklas, slaan een weekje over.

 

In het kort onze activiteiten en waarom we dat doen:

 

BREINWERK

Het plannen van activiteiten zoals een eigen keuzevak bijv. een vreemde taal leren, het schrijven van een verhaal voor kleuters of het maken van een stop motion film. Het plannen gaat over overzicht krijgen van verschillende taken en laten zien hoe de eigen (onderzoeks)vragen erin verwerkt zijn. Verder werken de kinderen aan extra verrijkingswerk of plannen ze  activiteiten in om bijvoorbeeld onderzoeksskills uit te proberen of het leren analyseren van een artikel uit De Kleine Wetenschapskrant.

 

We sluiten de activiteiten af met evalueren en gaan in op persoonlijke leerdoelen. 'Heb je (of hebben jullie) goed kunnen plannen, Wat heb je verder nodig?, Welke vragen moet je eerst kunnen beantwoorden om verder te kunnen?' zijn o.a. belangrijke evaluatievragen om inzicht te krijgen waar je goed en minder goed in bent.

We volgen hiervoor o.a. leerstrategieën als de Taxonomie van Bloom, de leerstappencirkels van ontwerpen(d) en onderzoeken(d leren) of het TASC- model (Wallace) klik hier . Hiermee kun je een opdracht in verschillende stadia delen zodat kinderen bewust lern worden van een hogere orde van denken.  Vaak denken hoogbegaafde kinderen al in deze stadia en slaan het onthouden en automatiseren van belangrijke deelstappen gewoon over. 

 

PROJECTWERK

Projectwerk is op de dag dat leerlingen hun planning, eigen keuze vak en verplichte activiteiten gaan uitwerken. We komen er dan samen achter of de planning goed is en of de stappen die daarbij horen ook goed gevolgd kunnen worden.

Het Projectwerk bestaat uit het volgen van een planning, het maken van de opdrachten, het leren stellen van (onderzoeks)vragen. En tegelijk het ontdekken wat je sterke kanten zijn maar ook waar je wel eens tegenaan kan lopen (en dat dat best frustrerend kan zijn), het oefenen van vaardigheden en het presenteren van het product (en het geleerde). Of kunnen doorzetten omdat het 'saai' is. Há, een teken dat het moeilijk wordt. Maar wat is dan precies moeilijk......?

Wij stimuleren de inzet en het harde werken en vooral dat de leerling een positieve levensvisie heeft op het leren leren, het leren denken en het leren door ervaringen.

 

VOORUITWERKen enMINDSET

De kinderen leren ook hun activiteiten plannen voor Vooruitwerk. Zij gaan dan echt alleen aan de slag. En dat valt niet altijd mee. Het terugkijken op hoe het gegaan is levert weer nieuwe inzichten op. 'Wat is me niet gelukt?' ´Hoe kan ik het volgende keer anders doen. Het is me niet gelukt maar dat is niet erg want ik weet hoe ik beter moet voorbereiden.´ 'Dat moet ik ook echt laten zien, anders leer ik er niets van.'

  

Een voorbeeldje van doorzetten:

Wie gaat de uitdaging aan om deze logigram puzzel te maken in 15 minuten.....of korter ;-).

De puzzel en de oplossing vindt u  hier 

Doorgezet en ook vol gehouden....en hoe was dat?

 

 

 

 

BERICHTEN

23 okt 2017 - VOORUITWERK week
In de week van 23 oktober t/m 27 oktober werken de leerlingen zelfstandig aan hun projecten en keuzevakken.