Groep 6B

Dit is de website van groep 6b!

 

Juf Christa is op maandag en dinsdag in de groep.

Op woensdag, donderdag en vrijdag is juf Masha in de groep. 

Op een aantal vrijdagmiddagen is juf Sabine in de groep.

22/9, 6/10 en 13/10 zijn de vrijdagmiddagen die zij voor de herfstvakantie  in de groep is.

 

In onze klas zitten 19 kinderen. 

  

Heb je vragen of opmerkingen dan kun je die mailen naar:

christafontijn@jozefrijen.nl

mashavaniersel@jozefrijen.nl 

BERICHTEN

10 sep 2017 - Welkom in groep 6B
Hallo allemaal,

 

Welkom in groep 6B.

 

Hierbij wat praktische weetjes:

 

Op maandag en vrijdag hebben we gymles.

Op donderdag hebben we handvaardigheid. Graag en schort meegeven, dat op school blijft.

Op maandag, woensdag en vrijdag eten we fruit, op de overige dagen mag koek, maar fruit uiteraard ook!

 

Als u een mail stuurt aan ons, dan graag aan ons beide richten.

 

We gaan voor een topjaar!

 

Juf Christa en juf Masha

 

 


10 mrt 2017 - Leren leren

Hoe leer ik een toets?

 

Stap 1: Ik let goed op tijdens de les

Goed opletten tijdens de les helpt kan veel helpen. Als je dan de samenvatting leest, weet je waar het over gaat en weet je misschien sommige dingen al!

 

Stap 2: Ik neem de samenvatting en begrippen goed door

Tips om de samenvatting goed door te nemen:

  •          Lees alles aandachtig
  •          Stel jezelf vragen tijdens het lezen
  •          Onderstreep belangrijke dingen. Geef dingen die bij elkaar horen dezelfde kleur, maar kleur niet te veel!
  •          Als je iets niet begrijpt, zet er dan een vraagteken bij. Kijk aan het eind of je het nu wel begrijpt. Is dat niet zo, dan kun je hulp vragen aan een medeleerling, ouder of aan de juf.

 

 

Stap 3: Ik weet waar de leerstof over gaat

Tips om ervoor te zorgen dat je precies weet waar de leerstof over gaat:

  •          Maak een samenvatting van de leerstof.
  •          Maak tekeningen of een schema bij de leerstof, of bedenk er gebaren bij. Als je ergens plaatjes of bewegingen bij bedenkt, onthoud je het beter!
  •          Maak quizkaartjes van de begrippen: schrijf op de ene kant van het kaartje het begrip, en op de andere kant wat het betekent.
  •          Lees de leerstof en stel jezelf vragen erover. Dit kan in je hoofd, maar je kan het ook opschrijven

Stap 4: Ik herhaal de stof totdat ik het ken én begrijp!

Het is belangrijk om de leerstof vaak te herhalen. Liever iedere dag een beetje dan één dag heel veel. Je moet de stof niet alleen uit je hoofd leren, maar je moet ook begrijpen waar het over gaat. Tijdens de toets worden niet alleen ‘weet’-vragen gesteld, maar moet je de leerstof ook kunnen toepassen!

Tips om de stof te herhalen en beter te begrijpen:

  •          Lees iedere dag de samenvatting (met je tekeningen, schema’s of onderstreepte woorden)
  •          Oefen iedere dag met je eigen gemaakte samenvatting of quizkaartjes
  •          Leer samen met een medeleerling of familielid voor de toets.

o   Stel elkaar vragen over de stof, of oefen met de quizkaartjes!

o   Leg jouw familie uit waar het thema over gaat: nu mag jij de meester of juf zijn!

  •          Bedenk wat je zelf al weet over het onderwerp. Misschien heb je zelf al eens wat gelezen, gezien of meegemaakt wat met het thema te maken heeft. Dat kan helpen met het begrijpen van de leerstof!
  •          Zoek op internet naar filmpjes over het onderwerp op Youtube of Schooltv.nl
  •          Op internet vind je soms ook leuke spelletjes, bijvoorbeeld om topografie te oefenen!

o   Topografie-nederland.nl

 

Stap 5: Ik vertrouw op mezelf, ik ben er klaar voor!

Let op: deze stap doe je pas de dag vóór de toets. Ken je alles al? Super! Maar blijf iedere dag (kort) de leerstof herhalen, zodat je het niet vergeet.

Als je alle stappen hebt gedaan, is het soms moeilijk om te bepalen wanneer je genoeg hebt geleerd. Deze checklist helpt daarbij!

  •          Ik kan uitleggen wat alle begrippen betekenen.
  •          Ik kan bij iedere uitleg vertellen welk begrip erbij hoort.
  •          Ik kan vertellen waar iedere les over ging, zonder de samenvatting te bekijken.
  •          Ik begrijp alles wat er in de samenvatting staat.
  •          Geschiedenis: Ik kan vertellen welke gebeurtenissen en personen belangrijk zijn in dit thema.
  •          Aardrijkskunde: Ik weet waar alle landen, gebieden, steden en wateren liggen.

 

Als je op alles ‘ja’ kan zeggen, heb jij je goed voorbereid voor de toets!